Træningstips

HVORFOR TRÆNE?

Da de fleste af os er fysisk inaktive i hverdagen, er det en god idé at træne jævnligt.

Træningen kan reducere smerter og spændinger i bl.a. ryg og nakke, øge styrke og spændstighed, ændre kroppens kurver og forbedre konditionen.

Træning gør os i stand til lettere at klare de fysiske belastninger og udfordringer, vi udsættes for i hverdagen. Nyere forskning viser, at regelmæssig træning er en af de vigtigste faktorer, når det gælder forebyggelse af livsstils-sygdomme bl.a. type 2-diabetes, hjertekarsygdomme, overvægt/fedme, kraft m.v.

Træning giver desuden generelt set øget velvære, såvel fysisk som psykisk.

KULHYDRATER

Når du konditionstræner (f.eks. fitness/styrke træning, løb, cykling m.v.) er kulhydrat den bestanddel i kosten, der er vigtigst. Det hænger sammen med, at kulhydrat er det brændstof, som er nemmest tilgængeligt for musklerne og derfor vælges som overvejende energikilde under intensiv fysisk aktivitet.

Kulhydrater lagres i muskel- og leverceller som glykogen. Man kan lagre ca. 300-400 gram, hvilket svarer til 1-1½ times hård fysisk aktivitet. Når dine depoter/lagre er tomme, vil du hurtig blive træt og være nød til at sætte dit tempo ned. Glykogendepoternes størrelse har altså afgørende betydning for din præstations evne. Jo mere fyldte depoter - jo bedre og længere tid kan musklerne arbejde

Protein

Når du træner nedbrydes en del muskelfibre, derfor er det vigtig at tilføre kroppen noget protein for at sætte gang i genopbygningsprocesserne i musklerne. Normalt anbefales det at spise 0,8g protein/kg legemsvægt/dag. Men træner du meget (mere end 5 gange ugentligt) vil dit proteinbehov stige. Træner man udholdenhed ligger anbefalingerne på 1,2-1,6g/kg legemsvægt/dag. For styrke- og vægttræning med henblik på muskelopbygning anbefales 1,6-2,0g.

mad til tiden

​For at sikre, at der er fyldt godt op med brændstof til muskelcellerne under træningen, bør du 2-3 timer før træning indtage et kulhydratrigt måltid bestående af groft brød med pålæg eller overvejende kulhydrater i form af ris, pasta eller kartofler.


Hvis man træner for at opbygge muskelmasse, kan det fremme proteinsyntesen, hvis du sørger for at indtage noget protein 1 time inden træning. Føler man, at man mangler energi til træningen, kan man med fordel indtage en smule hurtigt kulhydrat f.eks. en håndfuld rosiner 5 minutter før træningen. Så vil man nå at få en blodsukkerstigning og dermed opnå et lille energi-kick.

Hvis du træner mere end en time, bør du indtage nogle hurtige kulhydrater f.eks. 1 stk. frisk frugt eller en energidrik. På denne måde bliver du i stand til at forlænge træningstiden og forbedre udbyttet af de fysiske udfoldelser.

Når din træning er slut, vil lageret af protein og kulhydrat i dine muskler stort set være opbrugt. Så for at sikre en optimal restitution bør du indtage et lille måltid hurtigt kulhydrat f.eks. 1 banan eller endnu bedre et stykke hvidt brød med magert pålæg lige efter træning.

de 8 kostråd

  • Spis frugt og grønt 6 om dagen.
  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
  • Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød hver dag.
  • Spar på sukker især fra sodavand, slik og kager.
  • Spar på fedtet især fra mejeriprodukter og kød.
  • Spis varieret og bevar normalvægten.
  • Sluk tørsten i vand.
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.

Lever du efter kostrådene, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Du nedsætter risikoen for livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme, type 2-diabetes og kræft og forebygger, at du tager på i vægt.

Hovedparten af den danske defolkning kan med fordel leve efter kostrådene. Undtagelser er børn under 3 år, småtspisende ældre og personer, der har en sygdom, der stiller andre krav til maden.

Kostrådene er ikke slankeråd, men råd om, hvad der skal til for at leve et sundt liv. Ønsker du at tabe dig - så gør kostrådene til din livsstil, men spis mindre portioner, og bevæg dig mere end 30 minutter om dagen. Så opnår du et sundt vægttab, som det vil være nemmere at holde, og du får nogle sunde mad- og motionsvaner.​

GOD TRÆNING​

ÅBNINGSTIDER​

Mandag

Døgnåbning (Personale mellem 08.00-21.00)

Tirsdag

Døgnåbning

(Personale mellem 08.00-21.00)

Onsdag

Døgnåbning

(Personale mellem 08.00-21.00)

Torsdag

Døgnåbning

Personale mellem 08.00-21.00)

Fredag

Døgnåbning

(Personale mellem 08.00-18.00)

Lørdag

Døgnåbning

(Personale mellem 08.00-12.00)

Søndag

Døgnåbning

(Personale mellem 09.00-12.00)

KONTAKTINFORMATION

Lemvig Motionscenter​ 24/7

Transportvej 21, 7620 Lemvig

Telefon: 97 82 22 31 eller 24 21 50 07

E-mail: lmc24-7@hotmail.com

CVR: 10878578

facebbok-logo-hvid